15 Nisan 2010 Perşembe

VAKA ANALİZİ



Vakalar, gerçek ya da kuramsal bir iş durumunu temel alan, belli gerçekler ve veriler içeren çalışmalardır. Vaka analizinin amacı mantıksal bir yapı oluşturarak, iş problemlerini çözme yeteneğinizi arttırmaktır. Vakalardaki konular belli bir kişiye, şirkete ya da iş koluna ait değillerdir ve genellikle birden çok strateji maddesini ele almayı gerektirirler. Bazen vakada sunulan içerik kesin yargılar içermeyebilir. Örneğin iki yönetici bir strateji konusunda anlaşamayabilir ya da aynı verilerin farklı yorumları bulunabilir.
Tüm vaka analizlerinde, size verilen verileri analiz etmeli ve ana sorunları en iyi çözecek belirli çözümler sunmalısınız. Bu çözümler, vakada verilen bilgileri yansıtmalı ve şirketin bulunduğu iş çevresine uygun olmalıdır.
VAKA ANALİZİNİN ADIMLARI

Vaka analizi aşağıdaki adımlar ile yapılmalıdır:

1. Vakayı çevreleyen verilerin ele alınması
2. Anahtar konuların tanımlanması.
3. Çözüm olarak yapılabilecek alternatif eylemler listesinin hazırlanması.
4. Listelenen alternatif eylemler listesinin ele alınması ve değerlendirilmesi
5. En uygun eylemin tavsiye edilmesi

1- Vakayı çevreleyen verilerin ele alınması

Vakada sunulan bilgiler üzerinde hakim olana kadar vakayı okumanız faydalı olacaktır. Yeniden okumalar genellikle, daha önce farkına varamadığınız cevap bekleyen sorular, uygulanabilir stratejiler bulmanıza, vakada sunulan verileri kavramanıza yardımcı olur. Vakayı ele alırken kendinizi şirket tarafından işe alınmış bir satış danışmanı olarak görün. Vakada belirtilen verilerin doğru olarak kabul edilmesi gerekir ancak kişiler tarafından yapılan açıklamalar, verilen yargılar ve kararlar, özellikle de veriler tarafından desteklenmediklerinde ya da kişiler fikir ayrılıklarına düştüklerinde sorgulanmalıdır.

Vaka okumanız sırasında önemli verilerin, anlatıcı resim ve çizelgelerin altını çizmeyi ihmal etmeyin. Kişiler tarafından yapılan yorumlara eleştirel bir gözle bakın, geçmişteki ve güncel kararların mantıklılığını sorgulayın ve cevapları anahtar konuları belirtecek yardımcı sorular hazırlayın.

2- Anahtar konuların tanımlanması

Vakada belirtilen durumlar genellikle bir satış temsilcisinin karşılaşacağı, yeni fırsatlar, değişen iş koşulları, rekabetçi konumdan düşüş ya da envanter kapasite aşımı gibi anahtar konuları içerir. Vakanın temel içeriğini ve etkilediği konuları tanımlayın ve vakada sunulan materyaller yardımıyla onları değerlendirin. Bazen anahtar konular ve karakteristikleri çok açık olmadığı için çok iyi değerlendirmeniz, uğraşmanız gerekebilir

3- Çözüm olarak yapılabilecek alternatif eylemler listesinin hazırlanması

Sırada anahtar konulara ait olan alternatif çözüm eylemlerinin listelenmesi var. Şirkete ve duruma uygunluklarına göre yapılabilecek eylemleri düşünün. Küçük bir mahalle kırtasiyesi için düşünülmüş bir tanıtım stratejisi, büyük bir alışveriş merkezindeki, büyük bir hediye dükkanı için uygun olmayabilir. Teklif edilen eylem planları; iş kategorisi, hedefler, müşteri marketi, genel strateji, ürün çeşitliliği, rekabet, yasal sınırlamalar, ekonomik yönelimler, pazar yönelimleri, finansal yeterlilikler, kadrosal yeterlilikler ve tedarik kaynaklarını göz önünde bulundurarak sunulmuş olmalıdır.

4- Listelenen alternatif eylemler listesinin ele alınması ve değerlendirilmesi

Vaka verisine, anahtar konulara, yazıda belirtilen stratejik görüşlere ve firmanın bulunduğu iş ortamına göre aklınıza gelen her çözüm yolunu değerlendirin. Belli kriterler belirlenmeli ve her seçenek onlar temel alınarak analiz edilmelidir. Her alternatifin neden olacağı/ulaşacağı sonuçlar ve buna bağlı riskler düşünülmelidir. Vakada bahsedilmemiş önemli verilerden bahsedilmelidir.

5- En uygun eylemin tavsiye edilmesi

Analizinizin sadece vaka özeti olmadığından emin olun. Jüriniz tarafından, anahtar konuları ne kadar iyi tanımladığınıza, farklı eylem alternatiflerini ele alıp değerlendirmenize ve gerçekçi sonuçlara(şirketin büyüklüğü, rekabet, şirketin çizdiği görüntü, ve daha fazlasını dikkate alın) ulaşmanıza göre eleştiriler alacaksınız. Aynı zamanda jüriye stratejik pazarlama yönetimi ve vaka konularını iyi kavradığınızı göstermeniz gerekir. Veriler ışığında hangi alternatifin daha istenen, tatmin edici olduğu hakkında kesin olun. Unutmayın sizin ana hedefiniz pazarlamaya mantıklı nedenler bulma işlemi uygulayabilmektir. Yazılı bir rapor bu işlemi tanıtmalıdır.

NOT: Pazarlama yönetimi hakkındaki vakalar size yol gösterecek sorulara sahiptir. Ancak analiziniz sadece onlarla sınırlı kalmamalıdır.

Kaynak: http://www.southalabama.edu/mcob/bishop/Spring2005/MKT%20379.101/MKT%20379.101%20w1.pdf

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder